Ins Pla de les Moreres Mindfullnes maig 15 V02

L’alumnat de 1r d’ESO de l’Institut Pla de les Moreres ha tingut aquest curs l’oportunitat de fer una assignatura optativa anomenada: “RELAXA’T I INVESTIGA’T” que convida als alumnes a aturar-se i escoltar-se per fer un treball emocional. L’assignatura va a càrrec de Xesca Vela, coach sistèmica i professora de secundària de l’institut Pla de les Moreres.

Cada sessió s’inicia amb un MINDFULNESS (és a dir una relaxació centrada en el moment present). En un principi l’exercici estava guiat per la docent però a mesura que anaven aprenent, l’alumnat començava creant i compartint els seus propis espais o pauses de relaxació. La finalitat és descobrir el moment present olorant, tastant, prestant atenció a la respiració, calmant els conflictes i acceptant els reptes. Un cop es realitza la relaxació treballen emocions, vivències, dubtes, pors, alegries, aspectes familiars, somnis… tot plegat per investigar-se i poder compartir-ho amb la resta.

L’objectiu final és educar cap a la maduresa emocional per gestionar les seves vides. Segons afirma Xesca Vela es treballa per una educació on aprenguin a valorar les inquietuds i les emocions i afegeix que: “Per fer possibles els somnis s’ha de connectar amb ells!”.

Exemple del tastet de la xocolata de l’alumna Laura Gasco de 1r d’ESO

Aquest és un dels exemples dels exercicis realitzats pels alumnes, concretament per Laura Gasco, que ens ha fet arribar Xesca Vela, coach sistèmica i professora de secundària de l’institut vilanoví: “Imagineu-vos que esteu en una platja deserta. Només esteu vosaltres amb el vostres pensaments que deixeu anar. Us estireu a la sorra i després d’una estona escoltant les onades, els ocells, els insectes… us adormiu. Us endinseu en un somni molt profund, esteu a Amèrica, sou part de la tribu dels “Maies”, aneu passejant per la selva i de cop i volta us trobeu un arbre que no havíeu vist mai abans, us pareu a mirar-lo, agafeu un fruit (agafem la peça de xocolata que hem portat de casa) i el comenceu a tocar, ens adonem si és rugós si és llis, si mai abans havíem tocat aquesta textura, o una de similar … A continuació l’oloreu, us fixeu en ell, si us agrada aquesta olor, si no, si es agradable… Després d’això ens ho posem a l’orella, escoltem si fa alguna mena de soroll. Per últim el tastem, en adonem de si dolç o agre, si ens agrada o no… Ara intentem recordar-nos d’algun moment que relacioneu amb la xocolata, si estàveu contents o tristos, amb els amics o amb la família, si us agradaria tornar a estar en aquell moment, reviure tan sols un minuts d’ aquella sensació… Us desperteu d’aquest somni, seguiu a la platja, fa molta calor i decidiu anar-vos a banyar, us mulleu les puntetes dels peus, aquesta frescor us inunda tot el cos, puja pels genolls, les cuixes, les malucs, la panxa, els pits, el coll fins arribar al cap. De cop escolteu un soroll. Es la vostra mare o el vostre pare que ve a despertar-vos, tot ha estat un somni molt profund”.